RECENZE: Velký průvodce lesem

Mami, jak se jmenuje tenhle brouček? Co je to za kytičku? A který ptáček to tak nádherně zpívá? Pokud máte doma také zvědavce, na jehož záludné otázky někdy neznáte odpověď, mohla by vás zaujmout knížka Velký průvodce lesem. Na to, že je menších rozměrů, obsahuje více než 550 druhů, které jsou charakterizovány jak slovně, tak pomocí reálné fotografie. Snadno tak můžete najít, co zrovna děti vidí. Ať už se to týká rostlin či živočichů.

Obsah knihy

Kniha je rozdělena do několika kategorií. Na úvod najdeme obecnější informace o tom, jak kniha funguje a jak s ní pracovat. Následují zajímavosti o ekologii lesa, změně klimatu, ale také o tom, jak vypadá les ve 21. století.

Po úvodních kapitolých se dostaneme ke konkrétním zvířatům. Zvířata jsou rozdělena podle druhů, aby byly informace přehlednější. Na počátku každé kapitoly je ve zkratce charakterizován daný druh a jeho život v lese. Následují konkrétní příklady jedinců, u kterých je vždy krátký popis, uvedení biotopu, ve kterém se zvíře obvykle nachází a způsob jeho života. Nechyní ani reálná fotgrafie zvířete (někdy jsou dokonce i dvě).

Jako první se kniha zaměřuje na savce. Najdeme zde například jelena, losa, daňka, soba, srnce, prase divoké, zubra, vlka, ryse, kočku divokou, psíka mývalovitého, jezevce, lasici, kunu, tchoře, vydru, rosomáka, bobra, veverku, zajíce, myšici, pyšíka, rejska, ježka, různé druhy netopýrů a jiné savce.

Další kapitolou jsou ptáci. Konkrétně jsou uvedeni zástupci jako káně, jestřáb, krahulec, luňák, včelojed, sluka, holub, hrdlička, kukačka, kulíšek, puštík, kalous, sýc, lelek, čáp, volavka, žluna, datel, strakapoud, krutihlav, brkoslav, střizlík, linduška, sedmihlásek, pěnice, králíček, lejsek, slavík, červenka, drozd, kos, mlýnařík, sýkora, brhlík, čížek, špaček, sojka, kavka a další ptáci.

Třetí katerogií jsou obojživelníci a plazi. Najdeme zde informace o zvířatech jako mlok, čolek, rosnička, skokan, ropucha, ještěrka, slypýš, zmije či úžovka.

Následují brouci, kde je zmíněn lýkohub, lýkožrout, bělokaz, klikoroh, skákač, listohlod, nosatec, zobonoska, mandelinka, tesařík, bázlivec, kuloštítník, kozlíček, červenáček, majka, slunéčko, červotoč, polník, roháč, roháček, zlatohlávek, chroust, chrobák, drabčík, hrobařík, střevlík a jiní brouci.

Ze zvířat pak najdeme v knize také motýly, včely, vosy, mravence, pavouky, plhy, hálky a další druhy a jejich zástupce.

Poté už se od zvířat přesuneme k houbám, kde najdeme různé příklady jedovatých, jedlých i nejedlých hub. Konkrétně to je třeba hřib smrkový, hřib hnědý, hřib satan, hřib žlučník, kozák, liška, stroček, klouzek, ryzec, sluka, muchomůrka, hadovka, václavka, penízovka, troudnatec či hlíva.

V lese najdeme spoustu rostlin a stromů, které samozřejmě v knize nejsou opomenuty. Ke každému je opět uveden český a latinský název, popis, biotop a nějaká zajímavost. Součástí jsou i reálné fotografie. Uvedeny jsou například jedle, smrk, modřín, borovice, tis, jasan, lípa, javor, třešeň, jeřáb, jabloň, trnka, růže, ostružník, hloh, jilm, jmelí, dub, buk, olše, bříza, habr, vrba, trnovník, janovec, zimolez, bez, brusnice, břečťan nebo třeba rybíz. Některé stromy jsou zmíněny i s mnoha svými druhy.

Další kategorií jsou kvetoucí rostliny. V knize je popsán například áron, křivatec, vraní oko, kopytník, sasanka, jaterník, orsej, pryskyřník, blatouch, mochna, tužebník, jahodních, hrachor, víkev, lupina, vilka, šťavel, prvosenka jarní, vrbina, podběl, devětsil, zlatobyl, kapustka, medvědí čsnek, konvalinka, kokořík, svízel, vrbovka, ptaček, silenka, okrotice, vemeník a mnoho dalších.

V knize najdeme na podobném principu zpracované také trávy, kapraďorosty či lišejníky. Následuje rejstřík, ve kterém si můžeme jednotlivé rostliny a živočichy vyhledat.

Formát knihy

Kniha má podobu paperbacku, takže má měkkou vazbu. Je menší, ale poměrně obsáhlá, takže i hrubší (má necelých 400 stran).

Cena a dostupnost

Knihu můžete zakoupit přímo v Nakladatelství Kazda, kde ji mají za 398 Kč. Pokud použijete kod guzin10, získáte navíc slevu 10% (kod platí na celou knižní nabídku Nakladatelství Kazda, a to včetně již zlevněných titulů).

Celkové hodnocení

Kniha Velký průvodce lesem není určena primárně dětem, ale s dětmi ji určitě využijete. Obzvláště v nadcházejícím období léta a podzimu. Kniha obsahuje spoustu druhů rostlin a živočichů, se kterými se můžeme setkat v našich končinách, takže záběr má poměrně široký. A skvěle se hodí pro všechny, kdo nemají stromy či zvířata zrovna v malíčku, protože si mohou snadno vyhledat, s čím se zrovna setkali.

Osobně se mi moc líbí styl zpracování – ke každému zvířeti či rostlině je uvedeno nejdůležitější, a to v pár větách. Nemusíte se tedy bát zdlouhavého a nudného čtení. Naopak přečteno máte během pár vteřin a můžete tak předat infromace dětem v podstatě ihned. Navíc je vše doprovázeno o reálné fotografie.

Kniha má menší fomát, a tak se vleze do batůžků a můžete si ji vzít na výlet či dovolenou. Je teda trochu těžší, ale není to nic strašného.

Jediné, co mi na knize trošku vadilo, bylo menší písmo, na které nejsem úplně zvyklá. Ale na krátké vyhledání rostlin či zvířat to naštěstí tolik nevadilo. Kdyby bylo písmo větší, byla by kniha rozsáhlejší, což už by pak ztratilo původní smysl – mít malého pomocníka, kterého vezmete všude se sebou a můžete si rychle vyhledat, co máte zrovna před sebou.

Vydává: Nakladatelství Kazda
Autor: Eva-Maria Dreyer, Wolfgang Dreyer
Rok vydání: 2019